Wortelkanaalbehandeling

Wanneer een wortelkanaalbehandeling?

Door elke wortel loopt een wortelkanaal. In het wortelkanaal zit levend weefsel dat pulpa wordt genoemd. Het levende weefsel (pulpa) van de tand/kies is dan dermate ontstoken (pulpitis) dat de tandarts de zenuw verwijdert om de patiënt van de pijn af te helpen. De ontstekingen kunnen ontstaan als bacteriën tot in het wortelkanaal doordringen door bijvoorbeeld tandbederf, een lekke vulling, maar ook door een (ongeval en de weerstand van de tand of kies niet sterk genoeg is. Als de tandarts constateert dat de pulpa ontstoken is of was, zal deze overgaan tot het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling. Zelfs als u geen pijnklachten heeft wordt een wortelkanaalbehandeling dringend aanbevolen. Een ontsteking van het levende weefsel in het wortelkanaal is onomkeerbaar. Het ontstoken weefsel geneest niet meer.

De behandeling van het wortelkanaal

Voordat we kunnen starten met de behandeling, is het belangrijk om goed te onderzoeken waar de ontsteking precies zit. Daarom beginnen we met het maken van röntgenfoto. Vervolgens verdooft de tandarts het behandelgebied en plaatst een cofferdam. Dit rubberen lapje verhoogt het comfort voor de patiënt en zorgt ervoor dat we droog kunnen werken. Hierdoor kunnen we u altijd de voorspelbare kwaliteit leveren.

1. Tand of kies openleggen

Met een klein boortje maakt de tandarts een opening in uw tand of kies. Hierdoor kunnen we beter bij het onderliggende kanalenstelsel om het ontstoken wortelkanaal beter te behandelen.

2. De ontsteking verwijderen

Voor een optimale genezing is het belangrijk dat de tandarts het ontstoken en dode tandweefsel volledig verwijdert. Dit doen we door met kleine vijltjes de ontstoken inhoud uit de wortelkanalen weg te halen.

3. De kanalen spoelen

Vervolgens maken we met een desinfecterend spoelmiddel uw tand- of kiesholte schoon. Zo zijn we er zeker van dat er geen ontstoken tandweefsel achterblijft in uw wortelkanaal.

4. De kanalen sluiten

Als laatste sluiten we de wortelkanalen door deze te vullen met speciaal materiaal. Zodra dit geplaatst is, plaatsen we over uw tand of kies een vulling.

Nabehandeling

Wij voeren een wortelkanaalbehandeling uit onder plaatselijke verdoving. Ons advies is om de verdoving volledig te laten uitwerken voordat u gaat eten, drinken of roken. Het uitwerken zal ongeveer twee a drie uur duren. Zodra de verdoving uit uw lichaam is, kan u wat napijn ervaren. Vooral tijdens het bijten of kauwen kan het behandelgebied gevoelig zijn. Meestal trekt dit enkele dagen na de wortelkanaalbehandeling vanzelf weer weg. Wij raden aan om een ibuprofen of paracetamol in te nemen om de pijn tegen te gaan.

Direct na de behandeling kunt u uw gebit en tandvlees weer reinigen zoals u dat gewend bent.

Herbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling heeft als doel uw tand of kies te behouden. In enkele gevallen kan het voorkomen dat we de behandeling nogmaals moeten uitvoeren. Dit is het geval wanneer het ontstoken tandweefsel niet goed genoeg geneest en u opnieuw pijnklachten ervaart. De herbehandeling gaat hetzelfde als de eerste behandeling: een grondige reiniging van het wortelkanaal en het plaatsen van een vulling.